Smatrix Pulse app for room temperature control

Usein kysytyt kysymykset Uponor Smatrix Pulse -säätöjärjestelmästä

Käyttöönotto

Mistä löydän asennus- ja käyttöohjeet?

Asennus- ja käyttöohjeiden eri kieliversiot löytyvät osoitteessa https://smatrixpulse-support.uponor.com. Suomenkieliset ohjeet löydät myös sivuilta www.uponor.fi   

Mistä löydän asennusvideoita?

Helpoiten löydät asennusvideot Youtube-kanavaltamme.

Mitä tarvitsen järjestelmän asentamiseen?

Järjestelmän asentaminen premium toiminnoilla (sovellusyhteys web-moduulin kautta) edellyttää:

  • Web-moduulin (1093030)
  • Mobiililaitteen (älypuhelin/tabletti)
  • Mobiili- tai muuhun älylaitteeseen asennetun Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen

Asennus- ja käyttöohjeiden eri kieliversiot  löytyvät osoitteesta https://smatrixpulse-support.uponor.com. Suomenkieliset ohjeet löydät myös sivuilta uponor.fi 
Järjestelmä voidaan asentaa myös ns. perusjärjestelmänä (basic), käyttämällä vain järjestelmän perusominaisuuksia (asennus ilman web-moduulia, sovellusta jne.) mukana toimitettujen ohjeiden avulla.

Uponor Smatrix Pulse -sovellus (edellyttää mobiili- tai muuta älylaitetta) ohjaa premium-järjestelmän käyttöönotossa.

Minulla on useita eri asennuskohteita (koti, mökki) joihin tulisi samat asertukset. Voinko kopioida samat asetukset kaikkiin järjestelmiin?

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista.

Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen käyttäminen kuitenkin nopeuttaa asennusprosessia verrattuna vanhempiin Uponor-järjestelmiin. 

Luovutetaanko henkilötietoja kolmansille osapuolille?

Ei, Uponor pitää henkilötiedot luottamuksellisina eikä lähetä niitä koskaan kolmansille osapuolille EULA-sopimuksen mukaan.

Pitääkö web-moduuli asentaa jakotukkikaapin sisälle vai ulkopuolelle?

Suosittelemme kiinnittämään web-moduulin kaapin ulkopuolelle, kun käytät Uponor Smatrix Wave -järjestelmää tai Wi-Fi-yhteyttä web-moduulin ja reitittimen välillä. Web-moduuli voidaan asentaa jakotukkikaapin sisään, kun sitä käytetään Uponor Smatrix Base Pulse -järjestelmässä, joka on kytketty Ethernet-yhteydellä reitittimeen.

Mitä voin tehdä järjestelmällä?

Uponor Smatrix Pulse on lattialämmityksen- ja viilennyksen ohjaukseen tarkoitettu säätöjärjestelmä. Sama säätöjärjestelmä mahdollistaa myös sähköisen lattialämmityksen ja Uponor-patteriventtiilien ohjauksen. Smatrix Pulse tarjoaa mukavan ja helppokäyttöisen mahdollisuuden ohjata asunnon lämpötiloja huonekohtaisesti.

Uponor Smatrix Pulse järjestelmästä kootaan asiakkaan tarpeiden mukainen kokonaisuus seuraavista komponenteista; keskusyksikkö ja keskusyksikön lisäosa (tarvittaessa), web-moduulin (valinnainen), huonetermostaatit ja toimilaitteet. Keskusyksikkö hallitsee toimilaitteiden toimintaa termostaateilta saadun lämmitys- tai viilennystarpeen mukaan.
Järjestelmän säätöjä ja asetuksia (korkeintaan neljä keskusyksikköä yhtä Web-moduulia kohti) on helppo hallita Uponor Smatrix Pulse -sovelluksella (vain web-moduulilla varustetut järjestelmät). Uponor Smatrix Pulse järjestelmää voidaan käyttää myös ilman web-moduulia vähemmillä toiminnoilla.  

Mistä voin hankkia Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen?

Uponor Smatrix Pulse -sovellus on ladattavissa AppStoresta tai Google Play –kaupasta.

Toiminnallisuus

Mitä voin tehdä järjestelmällä?

Uponor Smatrix Pulse on lattialämmityksen ja -viilennyksen ohjaukseen tarkoitettu säätöjärjestelmä. Sama säätöjärjestelmä mahdollistaa myös sähköisen lattialämmityksen ja Uponor-patteriventtiilien ohjauksen. Smatrix Pulse tarjoaa mukavan ja helppokäyttöisen mahdollisuuden ohjata asunnon lämpötiloja huonekohtaisesti.

Uponor Smatrix Pulse järjestelmästä kootaan asiakkaan tarpeiden mukainen kokonaisuus seuraavista komponenteista; keskusyksikkö ja keskusyksikön lisäosa (tarvittaessa), web-moduulin (valinnainen), huonetermostaatit ja toimilaitteet. Keskusyksikkö hallitsee toimilaitteiden toimintaa termostaateilta saadun lämmitys- tai viilennystarpeen mukaan.

Järjestelmän säätöjä ja asetuksia (korkeintaan neljä keskusyksikköä yhtä Web-moduulia kohti) on helppo hallita Uponor Smatrix Pulse -sovelluksella (vain web-moduulilla varustetut järjestelmät). Uponor Smatrix Pulse järjestelmää voidaan käyttää myös ilman web-moduulia  vähemmillä toiminnoilla.  

Voinko säästää rahaa ja vähentää energiankulutusta Uponor Smatrix Pulse -sovelluksella?

Uponor Smatrix Pulse on luotettava ja tehokas järjestelmä, joka täyttää Eubac-sertifioinnin vaatimukset. Web-moduulilla varustettu järjestelmä varmistaa tehokkaimman käytön.

Voinko käyttää järjestelmää ilman web-moduulia?

Kyllä, järjestelmää voidaan käyttää myös ilman web-moduulia.

Tässä kokoonpanossa on kuitenkin vähemmän toimintoja, mikä tarkoittaa mm. sitä, että tällöin ei ole mahdollista käyttää Uponor Smatrix Pulse -sovellusta, eivätkä ohjelmistopäivitykset ole mahdollisia.

Voinko käyttää järjestelmää web-moduulin ja Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen avulla ilman Internet-yhteyttä?

Kyllä, järjestelmää voidaan käyttää myös ilman Internet-yhteyttä.

Voit käyttää järjestelmää Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen kautta käyttämällä paikallista yhteyttä. Huomioi, että järjestelmän etäkäyttö ei tällöin ole mahdollista.

Mikäli käytät järjestelmää vain paikallisen yhteyden kautta, seuraavat toiminnot eivät ole käytössä:

  • Etäyhteys
  • Ohjelmistopäivitykset
  • ECO-aikataulut
  • Trendit (kuvaaja lämpötilatiedoista viimeisen viikon ajalta)
  • Menovedenlämpötilan -diagnostiikka
  • Ääniohjauksen integrointi
  • Hälytyshistoria
  • Push-ilmoitukset

Mitä hyötyjä Uponorin pilvipalvelu tuo?

Tärkeimmät hyödyt yhteydestä Uponorin pilveen ovat: 

  • Etäyhteys
  • Ohjelmistopäivitykset
  • ECO-aikataulut
  • Trendit (kuvaaja lämpötilatiedoista viimeisen viikon ajalta)
  • Menovedenlämpötilan -diagnostiikka
  • Ääniohjauksen integrointi
  • Hälytyshistoria
  • Push-ilmoitukset

Lisäksi voit mm. myöntää asentajalle pääsyn säätöjärjestelmään huoltotoimien helpottamiseksi, mikä voi säästää aikaa ja vähentää kustannuksia.

Tukeeko järjestelmä integrointia Amazon Alexa- ja Google home -sovellusten kanssa?

Kyllä. Integraatio on helposti tehtävissä Uponor Smatrix Pulse –sovelluksen kautta.

Ovatko tietoni turvassa?

Uponorin pilvipalvelu on turvallinen verkkoinfrastruktuuripalvelu, jossa käytetään viimeisimpää salaustekniikkaa tietojen turvaamiseksi.

Voinko päivittää nykyisen Uponor Smatrix -järjestelmäni Uponor Smatrix Pulse -järjestelmään?

Kyllä, voit tehdä tämän helposti korvaamalla kaikki olemassa olevat Uponor Smatrix -keskusyksiköt uusilla Uponor Smatrix Pulse -keskusyksiköillä ja yhdellä web-moduulilla (vanhan järjestelmän käyttöpaneelia ei enää tarvita). Huomioi, että yhdellä web-moduulilla voit ohjata maksimissaan 4 keskusyksikköä.

Kaikki Uponor Smatrix -termostaatit ovat yhteensopivia uusien Uponor Smatrix Pulse -keskusyksikköjen kanssa. Ne on vain rekisteröitävä uuteen keskusyksikköön.

Millaisia huonetermostaatteja voin käyttää?

Voit käyttää kaikkia Uponor Smatrix -termostaatteja sekä langallisen että langattoman ratkaisun kanssa (huomautus: langallisen ja langattoman ratkaisun käyttö samassa järjestelmässä ei ole mahdollista).

Kuinka huonetermostaatit kytketään?

Wave-huonetermostaatit käyttävät sub-GHz-taajuusaluetta keskusyksikön kanssa kommunikointiin.

Base-termostaatit käyttävät langallista modbus-liitäntää.

Wave- ja Base-termostaateissa  käytetään niissä olevia painikkeita rekisteröinnin suorittamiseen.  

Tarkemmat ohjeet kunkin termostaattityypin rekisteröinnistä löydät järjestelmän asennusohjeesta https://smatrixpulse-support.uponor.com/

Minkälaisia lämmitys-/viilennys ratkaisuja järjestelmällä voidaan ohjata?

Langaton Uponor Smatrix Wave Pulse:

Smatrix Pulse Wave järjestelmällä voidaan ohjata seuraavia lämmitysmuotoja; vesikiertoinen lattialämmitys, sähköinen lattialämmitys ja Uponor patteriventtiilit. Järjestelmällä voidaan ohjata seuraavia viilennysmuotoja: 

- Lattiaviilennys
- Puhallinkonvektorit
- Kattojäähdytys (kaksi-/neliputkinen)

Langallinen Uponor Smatrix Base Pulse:

Smatrix Pulse Base järjestelmällä voidaan ohjata seuraavia lämmitysmuotoja; vesikiertoinen lattialämmitys ja sähköinen lattialämmitys. Järjestelmällä voidaan ohjata seuraavia viilennysmuotoja:

- Lattiaviilennys
- Kattojäähdytys (kaksi-/neliputkinen)

Voinko asentaa järjestelmän Uponor Smatrix Pulse -sovelluksella ja poistaa web-moduulin myöhemmin?

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista. Monet asetukset on tallennettu web-moduuliin, ja ne katoavat, jos poistat moduulin.

Millaista ylläpitoa säätöjärjestelmä tarvitsee?

Uponor Smatrix Pulse‑keskusyksikön ainoa ennalta ehkäisevä manuaalinen huoltotoimenpide on puhdistus. Puhdista komponentit kuivalla ja pehmeällä liinalla. Langattoman säätöjärjestelmän huonetermostaattien paristot on vaihdettava kun niiden varaus on alhainen

Automaattinen ennalta ehkäisevä huolto

Keskusyksikössä on automaattinen ylläpitotoiminto, joka voidaan aktivoida Smatrix Pulse sovelluksen avulla. Toiminto käsittää järjestelmän koekäytön, joka estää pumppua ja toimilaitteita jumiutumasta silloin, kun ne eivät ole olleet toiminnassa (esimerkiksi kesäaikana).

Korjaava huolto

Jos termostaatissa on toimintavika, tai sitä ei havaita, keskusyksikkö siirtyy ko. huoneen osalta varmistustilaa, jolla huoneen lämpötilaa voidaan ylläpitää ongelman ratkaisemiseen asti (vain lämmitystila).

Mikä on käyttäjätili?

Tili voidaan luoda asennuksen aikana, ja se mahdollistaa verkkopalveluiden käyttöönoton. Tilejä on kahta eri tyyppiä:

UPONOR-tili

Tätä tiliä tarvitaan Uponor Smatrix Pulse -keskusyksikön Internet- ja pilviyhteyttä varten. Se mahdollistaa useiden eri toimintojen käytön, kuten etäkäytön ja automaattiset ohjelmistopäivitykset.

Amazon Alexa -tili

Amazon Alexa Voice Control -sovelluksen käyttämiseksi sinun on luotava Amazon Alexa -tili, jotta Uponor Smatrix Pulse ominaisuudet voidaan aktivoida Alexa-tiliisi. Tätä tiliä varten tarvitset myös Uponor-tilin.

Mitä on tehtävä, kun tehdään muutoksia Wi-Fi-verkkoon (esim. reitittimen tai salasanojen vaihtaminen)?

Jos haluat kytkeä Uponor Smatrix Pulsen uudelleen langattomaan internetiin (WiFi-yhteyteen), avaa Uponor Smatrix Pulse -sovellus ja paina "Palauta yhteys" -painiketta verkkoasetuksissa tai verkkoyhteys epäonnistui -virhesanomassa.

Mitä Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen "trendit" tarkoittavat, ja miten ne hyödyttävät minua?

Trendit antavat yleiskuvan järjestelmän toimivuudesta. Trendit näyttävät kaavioina lämpötila- ja käyttöasteen viimeisten 7 päivän ajalta.

  • Diagrammi osoittaa huoneen sisälämpötilan ja asetuslämpötilan sekä ulkolämpötilan (mikäli järjestelmässä on ulkoanturi) ja kosteuden (jos saatavilla).
  • Diagrammi näyttää huonekohtaisen käyttöasteen edellisen täyden viikon ajalta (päivitetään joka maanantai klo 0.00). Käyttöaste ilmoitetaan prosentteina toimilaitteiden aukioloajasta. 

Ohje ja tuki

Minulla on kysymyksiä järjestelmien toiminnasta. Mistä saan vastauksia?

Voit saada järjestelmää koskevia tietoja useista lähteistä.

  • Uponorin verkkosivuilta
  • Asennus- ja käyttöoppaista
  • Uponor Smatrix Pulse –sovelluksesta:

Järjestelmäni ei toimi. Kenen puoleen voin kääntyä?

Yksityisasiakkaita palvelee Uponorin Palveluneuvonta, joka palvelee arkisin klo 8.00-16.00 numerosta 020 377 500 tai sähköpostitse uponor.koti@uponor.com. Sinua lähellä olevia lattialämmityksen huoltourakoitsijoita voi etsiä karttapalvelustamme

Ammattiasiakkaita palvelee Uponorin Tekninen neuvonta arkisin klo 8.00-16.00 numerosta 020 129 2220 tai sähköpostitse tekninen.palvelu@uponor.com.

Mistä saan tietoa Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen käytöstä?

Uponor Smatrix Pulse -sovellus on erittäin helppokäyttöinen.

Sovellus ohjaa asennusprosessia vaihe vaiheelta, ja kaikki asetukset selitetään sovelluksen sisäisissä ohjeteksteissä.

Minulla on kysymyksiä Uponor-tilistä. Kuka osaa vastata näihin kysymyksiin?

Ota yhteyttä paikalliseen Uponorin jälleenmyyjään tai käytä Uponor Smatrix Pulse -sovelluksen yhteyslomaketta.

Minulla on kysymyksiä Amazon- ja/tai Google-tilistä. Kuka osaa vastata näihin kysymyksiin?

Jos kysymys on Amazon- ja/tai Google-tuotteista, ota suoraan yhteyttä Amazoniin ja/tai Googleen.

Jos kysymys liittyy puheohjaukseen, katso tietoja Uponor Smatrix Pulse -sovelluksesta.

Minulla on yhteysongelmia (Wi-Fi/Internet). Mitä voin tehdä?

Tarkista ensin, onko kyse yleisestä Internet-yhteysongelmasta (avaa verkkosivusto) vai mahdollisesti reitittimen virheellisestä toiminnasta.

  • Jos Internet-yhteyttä ei ole, reititin on käynnistettävä uudelleen ja/tai Internet-palveluntarjoajaan on otettava yhteyttä, jos ongelma ei vieläkään ratkea.
  • Jos Internet-yhteys toimii, mutta et edelleenkään saa yhteyttä Uponor Smatrix Pulse -järjestelmään, toimi seuraavasti:
    1. Käynnistä keskusyksikkö uudelleen (virta päälle / pois päältä)
    2. Käynnistä reititin uudelleen
    3. Siirrä web-moduuli toiseen paikkaan (jos yhteysongelmia ilmenee)
    4. Käytä Ethernet-kaapelia langattoman yhteyden (WiFi) sijaan 

Haluan käyttää myös muita huonetermostaatteja. Voinko korvata ne, ja mitä huonetermostaatteja voin käyttää?

Voit käyttää kaikkia Uponor Smatrix -termostaatteja sekä langallisen että langattoman ratkaisun kanssa (huomautus: langallisen ja langattoman ratkaisun käyttö samassa järjestelmässä ei ole mahdollista).

Turvallisuus

Onko järjestelmä turvallinen?

Uponor Smatrix Pulse viestii Uponor-pilven kanssa tietoturvallisen VPN-yhteyden kautta ja käyttäjätiliä suojataan kaksivaiheisella tunnistuksella. Lisäksi saamme tukea tietoturva-asiantuntijoita, jotka valvovat mahdollisia tietoturvaongelmia sekä reagoivat niihin ja hoitavat ne.

Mitä asetuksia voin muuttaa?

Järjestelmän kaikkia asetuksia voidaan muuttaa käyttämällä Uponor Smatrix Pulse -sovellusta.

Voit muuttaa järjestelmän kokoonpanoasetuksia, kuten viilennysjärjestelmän kokoonpanoa (esimerkiksi lattiaviilennys ja puhallinkonvektori tai lattiaviilennys ja kattoviilennys), määrittää relelähdöt (esimerkiksi kiertovesipumppu / lämmitys-viilennyskytkin tai lämmityskattila/jäähdytin) ja määrittää GPI-liitännän toiminnan (esimerkiksi Comfort-/ECO-kytkin tai yleinen järjestelmähälytys).

Voit myös muuttaa toiminnallisia asetuksia, kuten huoneen asetuslämpötiloja, ECO-profiileja (jos sinulla on pilvipalvelu käytössä), keskusyksiköiden ja huoneiden nimeämistä ja useita muita parametreja.